Att lägga bud på Norra Skånes Auktionshus är lätt

Hur blir jag kund hos er?
Du registrerar dig HÄR, du får ett kundnummer som du budar med. När du hämtar dina vunna objekt så säg gärna ditt kundnummer och namn. Tänk på att mejla oss om det är någon annan som ska hämta upp åt dig. 

Vad är avgifterna?
Vid köp tar vi ut en slagavgift på 30 kronor samt 20% av försäljningsvärdet i provision.

Hur går budgivningen till?
Du kan antingen följa budgivningen via vår hemsida och lägga bud under auktionens gång eller så kan du lägga ett så kallat maxbud. Till exempel om det är en lampa du vill ha och det högsta du kan tänka dig ge för den är 300 kr. Om ingen annan budar på lampan så får du den för startpriset plus avgifter. Om det är någon annan som budar på samma lampa och överstiger ditt maxbud så får du mejl att det är någon som har budat över dig, råkar det bli så att ni lägger samma slutbud så är det den som lagt budet först som vinner objektet. Vi rekommenderar att vara online och följa budgivningen under auktionens gång för att inte missa när någon har budat över dig. Om du lägger ett bud med mindre än 2 minuter så förlängs sluttiden med 2 min.  

Vår budstege ser ut så här:
50 – 100 kr höjs med 10 kr
100 – 300 kr höjs med 25 kr
300 – 1000 kr höjs med 50 kr
1000 och uppåt höjs med 100 kr

När är auktionerna?
Varje tisdag & torsdag från kl 18:00 till 19:00, om vi har någon special auktion så kommer denna information så på vår startsida samt i våra sociala medier.

Går det att se auktionsobjekten innan jag budar?
Ja! Du är varmt välkommen att besöka oss på Spelvägen 1 i Vittsjö. Vi har visningsdel i vår lokal där du kan se alla auktionsobjekten. Detta är mycket uppskattat av våra kunder då det är svårt att se stort eller litet ett objekt är via våra bilder på hemsidan. Om det är så att du bor längre ifrån och är intresserad av ett eller flera objekt så kan du antingen mejla oss eller gå in på våran Instagram konto och skicka direkt meddelande till oss där, mycket smidigt sätt att kommunicera.

Hur länge ligger auktionsobjekten ute på er hemsida?
10–14 dagar ligger dom ute, Vi har 4 stycken auktioner igång samtidigt så det finns gott om tid att titta på allt.

Varför får jag inga mejl från er av vunna auktionsobjekt? 
Kolla i skräpposten! Om du fortfarande inte fått något mejl från oss så ring oss eller mejla info@nskauktionshus.se

Vad är startpris och varför är vissa högre? Har ni bevakningspriser?
Vi kör endast startpriser, inga resevationspriser eller bevakningspriser. Standarden är 50 kr i startpris men vi har även våra så kallade inlämnare som ibland har begärt att få högre startpris för objektet som är värt mer än 50 kr.

Jag har vunnit ett bud, när kan jag hämta upp?
Våra öppettider är tisdag 15:00-19:00 samt torsdag 15:00-19:00. Du har 7 dagar på dig att hämta upp ditt vunna bud. Om det är så att du inte kan hämta upp under våra normala öppettider så hör av dig till oss så snart du kan så bokar vi in ett datum och tid som funkar för dig. Vid försening av upphämtning av gods så tillkommer det 100 kr i lageravgift per påbörjad vecka. Tänk på att ta med dig lådor/emballage. 

Jag vann ett bud. Hur betalar jag?
Lättast är att betala på plats när du hämtar ditt objekt. Vi tar kort eller swish. Du kan även betala med bankgiro men tänk på att ta med dig bevis att det är betalat för det tar ca 2–3 arbetsdagar för oss att se att betalningen är gjord.

Jag har vunnit ett bud men det är någon annan som ska hämta upp mitt vunna objekt. Hur gör jag?  
Mejla oss så snart du kan med namn på personen som hämtar upp åt dig och ditt kundnummer samt objekt nummer. Om detta inte meddelas innan personen kommer så kommer vi ringa upp dig för att dubbelkolla att du vill att denna person ska hämta upp åt dig. Detta gör vi att säkerhetsskäl.  

Jag vann ett bud men jag vill ha det skickat hem till mig?
Varje objekt har ett fraktpris som ni kan se på varje objekt, under budgivning. Vill ni att vi ska skicka det ni har vunnit så betala fakturan samt lägg till fraktpriset. Om inget fraktpris nämns (vid möbler m.m.) så mejla oss med kundnummer samt objekt. När ni betalar så skriv ert kundnummer i meddelande samt frakt. Till exempel: Kund 7010 + frakt. När vi ser betalningen har kommit in så skickar vi objektet. 

Jag missade ett objekt jag var intresserad av! Kan ni hjälpa mig?
Ibland kan man glömma bort en auktion eller ett objekt som man ville ha, om det är en auktion som har blivit avslutad och det objektet som du var intresserad av blev osålt så mejla oss inom 12 timmar efter avslutad auktion så försöker vi se till att det objektet kommer ut på auktion så fort som möjligt. 

Varför har jag sett samma auktionsobjekt två gånger i olika auktioner hos er?
Alla våra osålda auktionsobjekt går ut på auktion igen inom 2-3 månader för att få en andra chans att bli sålda. Detta är för vi ständigt växer och får nya kunder som kanske är intresserad av just det objektet. Ibland har vi kunder som ångrar sig, som betalar och sedan vill sälja igenom oss. 

Får jag ångra mitt bud?
Alla bud är bindande. Mejla oss eller ring oss om det är något krångel med att lägga bud. 

Jag är intresserad av flera objekt i kommande auktioner, går det att hämta upp allt på en gång efter avslutad auktion?
Beroende på vad det är, möbler och större föremål är svårt förr oss då vi har begränsat utrymme. Vid mindre objekt och det ska fraktas allt tillsammans, mejla oss så löser vi det. 

Allmänna regler:
Reklamation ska ske innan godset lämnar lokalen. Vid tekniska problem som är avgörande för auktionen så förlängs auktions tiden 24 timmar.
Skulle vi hamna i tvist så gäller Svensk lag och Norra Skånes Auktionshus väljer Tingsrätt om prövning ska ske. Varje